Breadcrumbs

A menstruációs fájdalom egy kínszenvedés

Ha menstruációs fájdalma van, akkor ezzel nincs egyedül! A legtöbb nő tapasztalt már menstruációs fájdalmat. Valójában ez a leggyakoribb nőgyógyászati panasz, amely fiatal nőket érint. Azoknál, akik menstruációs fájdalmat tapasztalnak, ez általában kamaszkorban kezdődik, pár évvel a menstruálás kezdete után.

A menstruációs fájdalom erőssége változó lehet, minél intenzívebb, annál jobban kihat a mindennapi tevékenységekre, az iskolába, egyetemre járás és munkavégzés közben. Általában a menstruáció legelején a legerősebb a fájdalom, és fokozatosan, 2-3 napon belül elmúlik.

Mi okozza a menstruációs fájdalmat?

A menstruációs fájdalmat a prosztaglandinoknak nevezett természetes anyagok okozzák, amelyet az uterus (méh) termel a menstruáció során. Egyes nők prosztaglandin-szintje magasabb, mint másoké (bár nem tudni, miért), és náluk nagyobb valószínűséggel jelentkezik menstruációs fájdalom. A prosztaglandinok hatására összehúzódik a méhfal izomzata és ennek következtében a véráramlás akadályozódik, így a méhizom oxigénhiányossá válik, ami görcsös fájdalommal jár. A prosztaglandin-szint közvetlenül a menstruáció kezdete előtt a legmagasabb, ezért ilyenkor a leggyakoribb és legsúlyosabb a menstruációs fájdalom. Egy-két nap elteltével csökken a prosztaglandin-szint és a fájdalom is alábbhagy.

A prosztaglandinok nem csak menstruációs görcsöket okozhatnak

Nem minden menstruációs fájdalom egyforma

Valójában kétféle menstruációs fájdalom létezik:

Elsődleges dysmenorrhoea: Ez a kifejezés azt a fájdalmat takarja, amelyet a legtöbb nő érez a menstruáció alatt. Általában egy-két évvel a menstruálás kezdete után jelentkezik először, majd a kor előrehaladtával egyre csökken a fájdalom. Sok nő tapasztalata szerint a menstruációs fájdalom kevésbé jelent problémát miután gyermeket szülnek, vagy amikor hormonális fogamzásgátlót szednek, például tabletta, tapasz vagy gyűrű formájában.

Másodlagos dysmenorrhoea: Ezt a menstruációs fájdalmat a reproduktív rendszer rendellenessége okozza, például letapadások vagy fibrómák. A menstruációs fájdalomtól szenvedő nők közül körülbelül tízből egynek van másodlagos dysmenorrhoeája. Az elsődleges dysmenorrhoeával ellentétben a másodlagos dysmenorrhoea idősebb korban kezdődik és idővel egyre rosszabb lesz. A fájdalom már a menstruáció előtt elkezdődhet és a menstruáció során végig tarthat, sőt a befejeződése után is elhúzódhat.

A menstruációs fájdalom enyhítése

Számos dolgot tehet menstruációs fájdalma enyhítésére:

  • Szokjon le a dohányzásról: A dohányzás súlyosbítja a menstruációs fájdalmat, ami újabb érv a leszokás mellett.
  • Táplálkozzon egészségesen: A menstruációs ciklus ezen szakaszában fogyasszon kevesebb kávét és alkoholt, próbálja kerülni a zsíros és feldolgozott ételeket. Egyen több zöldséget és gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonát és halat, különösen zsíros halakat, mint a lazac, a tonhal és a szardínia, amelyek gazdagok omega-3 zsírsavakban.
  • Mozogjon: A menstruációk között próbáljon rendszeres mozgást végezni. A menstruáció alatt nyújtó gyakorlatok vagy séta segíthet a fájdalom enyhítésében.
  • Fájdalomcsillapító gyógyszer: Azok a fájdalomcsillapítók, amelyek csökkentik a prosztaglandinok hatását, nagyon hatékonyak a menstruációs fájdalom kezelésében. Ezeket a fájdalomcsillapítókat nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszereknek hívják (röviden NSAID), és ezek közé tartozik az ibuprofen, a Nurofen hatóanyaga is. Mivel ezek a fájdalomcsillapítók a menstruációs fájdalom okát célozzák meg, ezért hatékonyan enyhítik a menstruációs fájdalmat.
  • Étrend-kiegészítők: Egyesek úgy találják, hogy magnézium, halolaj, B1 vagy B6 vitamin szedése enyhíti a menstruációs fájdalmat. Egyéb étrend-kiegészítő gyógynövények is segíthetnek, például a poloskavész, a ligetszépe olaj, az angyalgyökér és a Vitex agnus castus.
  • Lazítson és vigyázzon magára: A relaxációs technikák, a jóga, a meditáció, az akupunktúra, a fekvőkúra, és az egyszerű eszközök, például egy melegvizes palack vagy borogatás nagyon hatékonyak lehetnek. A gyógyteák, például a gyömbér- vagy mentatea segíthet a hányinger és a felfúvódás enyhítésében.

Komolyan kell venni a menstruációs fájdalmat? 

A legtöbb nő számára a menstruáció alatti fájdalom az élet természetes velejárója, ami általában néhány nap alatt elmúlik. Azonban forduljon orvoshoz, ha menstruációs fájdalma:

  • Nem enyhül fájdalomcsillapítók és egyéb kezelés hatására, és kihat a mindennapos életére és munkájára.
  • Rosszabbodik a kor előrehaladtával - ez jelezheti, hogy a normális menstruációs ciklustól eltérő ok áll a fájdalom mögött.
  • Tovább tart a menstruációnál.

 

Mindig olvassa el a betegtájékoztatót. Mindig tartsa be a betegtájékoztató utasításait. A helytelen alkalmazás ártalmas lehet. Ha nem szűnnek meg a tünetek, forduljon egészségügyi szakemberhez. A weboldalon található információ nem számít diagnózisnak vagy orvosi receptnek. Minden egészségügyi problémával forduljon orvoshoz.

Ez az információ általános jellegű és nem helyettesíti az orvosi tanácsot.

Mindig az orvos diagnózisára támaszkodjon, és forduljon hozzá tanácsért, ha Ön vagy gyermeke tünetei nem szűnnek meg.

Kötelezettséget vállalunk arra, hogy a személyes adatok biztonságát garantáljuk. Kattintson ide az adatvédelmi szabályzatunk megtekintéséhez.